Klinikejer Torben Holm:
”Jeg fik et meget bedre liv som klinikejer, da jeg ansatte en driftschef. dinTANDLÆGE hjalp mig med at skrue konceptet sammen.”
”Support fra dinTANDLÆGE får driften til at glide bedre”
Tandlæge og klinikejer Torben Holm har en rigtig god arbejdsdag, når klinikken kører som en velsmurt dieselmotor. Der kan skrues op for de blødere værdier, der er tid til omsorg og patienterne er trygge og glade.
”Og motoren kører nu engang bedre, når jeg har ansat en driftschef,” fortæller Torben Holm, der har ejet Tandlægerne Tjæreborg siden 1990. I 2009 blev klinikken optaget i sammenslutningen dinTANDLÆGE. Kort tid efter ansatte Torben Holm sin første driftschef.
”Jeg har et meget bedre liv som klinikejer, når jeg aflastes af en driftschef. dinTANDLÆGE hjalp mig med at skrue konceptet sammen. Det er ganske enkelt det bedste, der er sket i mit professionelle liv,” fortæller han.
Det er et kæmpe arbejde helt alene at skulle følge med i den bugnende mængde af regler.
Der er tyve medarbejdere hos Tandlægerne Tjæreborg. Nogle er på fuld tid og andre på deltid. Den nuværende driftschef er uddannet i en bank, er i gang med en lederuddannelse og har ansvaret for regnskab, klinikkens ISO 9001 certificering og HR.
”Men selv den mest effektive driftschef har brug for support. Det er et kæmpe arbejde helt alene at skulle følge med i den bugnende mængde af vejledninger, forordninger og regler. Derfor er det uvurderligt, at både jeg og driftschefen kan læne os op ad og søge råd hos sekretariatet i dinTANDLÆGE.” siger Torben Holm.
Hvorfor blev du medlem af dinTANDLÆGE?
”Jeg savnede et tættere og mere praksisnært samarbejde med andre klinikker. Man skal passe på med at blive for selvtilfreds og kan nok blive sær ved blot at trisse rundt for sig selv. Det er uvurderligt med både den faglige og driftsmæssige sparring. Hvad sidstnævnte angår, skal man forstå, at vi jo har en tandlægeuddannelse, hvor man ikke lærer en pind om at drive virksomhed, og det er sin sag at være selvstændig uden driftsmæssig indsigt og uden at vide noget om psykologi og personaleledelse.”
Mit personale føler sig som en del af noget større, når de mødes med de andre fra dinTANDLÆGE.
Nævn eksempler på den hjælp, klinikken får?
”Sekretariatet er eminent til at oversætte de overordnede krav og vejledninger fra sundhedsmyndighederne til vores virkelighed. Og vi har et godt indkøbsfællesskab. Skal vi for eksempel investere i en ny maskine, kan vi kontakte dinTANDLÆGE og spørge, om andre er i gang med det samme. Er der det, kan vi lave et fælles indkøb og herved få en god mængderabat. Og så har vi været rigtig glade for sekretariatet under Coronapandemien. Her har de hele tiden været opdaterede på, hvad der er meldt ud fra Sundhedsstyrelsen, og de har givet os konkrete, brugbare vejledninger, ligesom de har sørget for fælles indkøb af værnemidler. Det har været en uvurderlig hjælp, da resten af branchen har haft kæmpe problemer på den front.”
Opfatter du dinTANDLÆGE som et kvalitetsbrand?
”Ja, helt sikkert, og det er ikke for alle at være medlem af dinTANDLÆGE. Det er en sammenslutning for klinikker med en ambition om høj kvalitet. Der er krav om, at vi har styr på tingene, og det forpligter. ”
Er det vigtigt, at dinTANDLÆGE ikke er en kæde?
”Ja, selvstændigheden betyder alt. I modsætning til ansatte i det offentlige eller i kapitalkæder kan jeg træffe en beslutning og effektuere den med det samme. Det ville være svært for mig at undvære min frihed.”
Hvad glæder I jer til i 2021?
”Vi glæder os helt vildt til, at vi igen kan komme på kursus med de andre medlemmer. Mit personale føler sig som en del af noget større, når de mødes med alle de andre fra dinTANDLÆGE. Der knyttes nogle stærke bånd, og der deles mange tips og tricks på kurserne, hvor vi efterhånden har mødt hinanden rigtig mange gange.”