Klinikejer Lennert Ejstrup, Viborg:
”Hiver vi ikke os selv ud af hverdagen en gang imellem, risikerer vi at miste den faglige motivation, tilfredsheden og arbejdsglæden.”
”Arbejdsglæden får en tand opad"
Ægteparret Lennert Ejstrup og Anita Børsting ejer tandklinikken dinTANDLÆGE Børsting & Ejstrup i Viborg. Det har de gjort i 23 år, og egentlig er det gået rigtig godt i alle årene. ”Men vi begyndte så småt at savne noget, der kunne sparke os lidt videre. Vi havde behov for at trække os selv ud af hverdagen, lade batterierne op og genfinde stoltheden og arbejdsglæden i vores job,” fortæller Lennert Ejstrup om baggrunden for, at ægteparret blev medlem af dinTANDLÆGE i marts 2020.
Lennert Ejstrup forklarer videre: ”Det er først og fremmest den faglige sparring, vi søger i dinTANDLÆGE. Mange af os tandlæger sidder jo lidt isolerede rundt omkring i vores små enheder og er dybt optagede af at få hverdagen til at fungere og savner den faglige sparring med andre dygtige tandlæger, der måske ikke lige ligger i vores egen by. Gør vi det bedste, vi kan? Hvordan driver vi bedst klinikken? Hvor kan vi optimere? Hvordan kan vi dygtiggøre os? Sådanne spørgsmål er det givende at vende og dreje med gode, dygtige kolleger.”
Det er en stor gave at have en samhørighed med kolleger, der også går op i kvalitet og faglighed.
Hiver man ikke sig selv ud af hverdagen en gang imellem, risikerer man at miste den faglige motivation, tilfredsheden og arbejdsglæden, slår Lennert Ejstrup fast:
”Vi skal sørge for at holde os tandlægefagligt skarpe og hele tiden få idéer til at gøre tingene endnu bedre. Det er en stor gave at være sammen med og have en samhørighed med kolleger, der også går op i kvalitet og faglighed.”
Hvordan er det at starte som medlem af dinTANDLÆGE?
”Vi har fået en fantastisk indføring og er uhyre positivt overraskede over den gode støtte fra sekretariatet – senest under Corona-pandemien. Sekretariatet har sørget for fælles indkøb af materialer og værnemidler og hurtige fælles løsninger på, hvordan overordnede retningslinjer fortolkes og bedst implementeres. Det er en stor hjælp, at vi ikke på egen hånd skal følge med i og finde ud af, hvordan vi forholder os til rækken af overordnede krav i hverdagen på klinikken.”
Hvad er jeres største hovedpine som klinikejere?
”Det administrative fylder desværre mere og mere i hverdagen – tag det konstante flow af nye journaliseringsregler, kvalitetsstandarder og hygiejnetiltag. Der er utroligt meget at sætte sig ind i, og det er netop også, hvad vi kan bruge sekretariatet i dinTANDLÆGE til. Vi kan bl.a sparre med kvalitetschefen om kvalitetssikring af klinikkens processer. Vi ønsker jo at leve op til de højeste standarder, og her læner vi os op ad det digitale kvalitetsledelsessystem Q-mærket, som foreningen har udviklet.”
Jeg vælger min egen vej og står på mål for de valg, jeg træffer.
Hvad betyder det, at dinTANDLÆGE ikke er en kæde?
”Det er os selv, der bestemmer og beslutter den faglige og økonomiske linje i klinikken, og det skaber en stor tilfredshed. Hvis du har en faglighed, du gerne vil udbygge, kan du gøre det, og du skal ikke spørge nogen om lov. Jeg er for eksempel meget optaget af kirurgi – og hvis jeg vil dygtiggøre mig indenfor det område, er det mig, der bestemmer linjen. Ingen andre siger, at jeg skal gøre det sådan eller bruge bestemte materialer. Jeg vælger min egen vej og står på mål for de valg, jeg træffer.”
Gør I brug af indkøbsfællesskabet og hjælp til markedsføring?
“På vores vinduer og vores website står, at vi er blevet en del af dinTANDLÆGE. Vi ser det som et kvalitetsstempel. Og når det gælder de fælles indkøb, så er Jan i sekretariatet en hård mand til at købe ind. Det betyder noget for os, at vi kan få rigtig gode prisaftaler og de bedste materialer.”
Hvilke fremtidige tiltag glæder I jer til i foreningen?
”Jeg forventer snart at kunne gå ind i en kirurgisk erfagruppe. Det er spændende at dele viden. Har yngre tandlæger for eksempel brug for hjælp fra os, der har lavet kirurgi i rigtig mange år, er det udelukkende positivt. Og har jeg en god kollega et sted, der ligger langt fra Viborg, er det godt at vide, at jeg kan henvise til vedkommende, hvis en patient skulle få behov for det – og omvendt.” De halvårlige efteruddannelsesdage for hele medarbejdergruppen glæder vi os også til.”